Deze ‘Foodmarkt’ heeft een oppervlakte van 6000 vierkante meter, ongeveer vier
tot vijf keer zo groot als een gemiddelde super. Behalve veel verse
producten en koks die in de winkel koken, is er speciaal ruimte vrijgemaakt
voor een café waar klanten alles ter plaatse kunnen uitproberen.

,,Ik ben reuzebenieuwd”, zegt supermarktdeskundige Joop Holla. ,,Ik denk dat
het in het weekend erg druk gaat worden. Mensen kunnen met Pasen naar een
meubelboulevard gaan, maar ze kunnen ook kiezen voor een dagje uit naar de
Jumbo.”

Volgens de retailexpert van onderzoeksbureau GfK is er momenteel veel vraag
naar nieuwe experimenten op het gebied van voeding. ,,Je ziet het aan de
grote hoeveelheid kookprogramma’s op tv. En door de recente
voedselschandalen willen mensen graag weten wat ze eten. Wat is er dan
makkelijker als je een kant-en-klaarpakket van verse producten met een
recept erbij kan kopen?”

Jumbo: supermarkt met kok

Het concept waarbij eten dat door een kok wordt klaargemaakt ook ter plekke
kan worden opgegeten, bestaat nog niet in Nederlandse supers. Daar zit hem
in de ogen Holla het grote verschil met Albert Heijn die met zijn grote
XL-zaken vooral inzet op de combinatie van food en non-food producten.

Afgelopen jaren beconcurreerden de Nederlandse supermarkten elkaar
voornamelijk op prijzen, stelt de marktonderzoeker. Afgezien van de komst
van onlineshoppen zijn er vrijwel geen nieuwe ideeën doorgevoerd. En dat
terwijl de crisis consumenten de hand op de knip doet houden en in het
buitenland al langer verschillende grote op sfeer en beleving gerichte
supermarktformules bestaan.

,,Het is nog wel de vraag waar Jumbo denkt alle klanten vandaan te halen. Die
zullen uit een groot gebied moeten komen'', benadrukt Holla. Hij verwacht
dat de nieuwe reuze-Jumbo vooral een ,,proefwinkel'' zal zijn, waar nieuwe
ideeën kunnen worden uitgedacht en uitgeprobeerd.

Lees ook:

Ahold bespaart op reclame en inkoop

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl